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시사IN 고재열 기자입니다. 이메일 gosisain@gmail.com 트위터 twitter.com/dogsul 페이스북(페이지) facebook.com/kojaeyoul 페이스북 페이지는 facebook.com/kojaeyoul '믿지마 연애상담' https://story.kakao.com/ch/dogsuldotcom/app 독설닷컴

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'CountOnMeJay'
어젯밤(7월13일) 전 세계 박재범 팬들이 외친 말이다. 
트윗을 하면서 이 단어를 포함시켜 박재범을 '트랜딩 토픽'에 올려놓았다. 
박재범을 되살리려는 그들의 눈물겨운 응원을 보면서 
미디어의 연예인 죽이기에 대해서 다시 생각해 보았다.

주> 다음은 '전인권 죽이기'에 대해서 정리한 글입니다. 
박재범 사태와 비교해 보시기 바랍니다. 
http://bit.ly/19pW53




(박재범 단상-1) 박재범 컴백에 대해서 저는 그렇게 생각합니다. 일단 박재범 껀은 유승준 껀과 다르다는 것. 교포 2세에 대한 막연한 반감으로 대할 일은 아니라고 봅니다. 표현의 자유와 거짓말은 다르죠. 


(박재범 단상-2) 박재범이 한 발언은 뉘앙스 해석에 있어서 과잉해석을 했다는 것, 사적 공간에서 자기 의사표현을 한 것을 과잉 의미부여를 했다는 것, 에서 별 문제가 안 되는 일인데 언론이 호들갑을 떨며 문제를 키웠다고 봅니다.


(박재범 단상-3) 설사 언론의 해석대로 대한민국을 비난할 의사가 있다 하더라도 그것이 연예활동을 중단해야 할 만큼의 잘못이라고 생각하지 않습니다. 지금의 대한민국은 좆같다고 생각하고 있으니까요. 혈기방장한 스물 두살 청년이 능히 할 수 있는 말이죠.


(박재범 단상-4) 박재범은 대한민국에 미국의 외교관으로 온 것이 아니라 무대에서 노래하러 온 사람입니다. 그에게 부여된 책임, 혹은 그의 행동에 기대할 수 있는 바는 대한민국에 예를 다하는 것이 아니라 무대 위에서 무엇을 보여주느냐 하는 것이죠.


(박재범 단상-5) 어린 가수의 푸념에 전국민이 신경질적으로 반응하는 것은 대한민국이 찌질이 나라라는 것을 방증하는 것일 뿐입니다. 어린 가수 한 명의 비아냥에 상처받는다는 것은 우리사회가 정신적으로 성숙하지 못한 사회라는 것을 증명할 뿐입니다.


(박재범 단상-6) 박재범에 대해 비판하면서 들이댄 잣대의 십분의 일 만이라도 정치인에게 들이대 보세요. 대한민국을 막보는, 국민을 졸로 보는 인간 쓰레기들이 바글바글 합니다. 대한민국 국민에 대한 예를 요구한다면 그들에게 요구해야지요.


(박재범 단상-7) 이대로 박재범을 까내면 한국사회가 집단 스토커 사회라는 것 외에 다른 어떤 것도 증명하지 못할 것입니다. 어린 가수가 방황하던 때 거친 푸념을 쏟아낸 것 가지고 트집 잡으며 그의 인생이 우울해야 한다고 말하는 것은 비극입니다.


(박재범 단상-8) 박진영 대표가 사생활 문제를 운운하며 박재범을 공격한 것은 어른다운 처사가 아니지요. 팩트를 밝혔어야죠. 모든 기획사 사장은 소속가수의 남녀관계를 막지만, 박진영이 사생활을 운운하는 모습은 마돈나가 순결을 주장하는 것만큼 낯설군요.


(박재범 단상-9) 박재범 팬들에게 저는 그렇게 말했습니다. 투표해라. 투표로 이 쇼비니즘 정권을 심판하지 않으면 이 정권이 끝날 때까지 '국가모독자' 박재범은 돌아오지 못한다. 그들은 대한민국을 신성불가침의 성역으로 여긴다. 라고요.


(박재범 단상-10) 미국에서 공연 많이 했지만 윤도현 미국 욕 엄청 했습니다. 이라크전... 미선이 효순이... 광우병까지. 그런 윤도현을 미국이 까내면 미국 소인배라고 얼마나 놀리겠습니까? 우리 쓸데없는 아집으로 웃음꺼리가 되지 맙시다.


(박재범 단상-번외편) 제가 너무나 좋아했던 맥라이언이 한국을 비하하는 말을 했습니다. 나의 사랑하는 맥누나가... 그때 저는 딱 한 마디 했습니다. "이제 더이상 맥라이언에게 퍼머 머리가 어울리지 않는다"라고요.


<박재범 단상-번외편> 제가 박재범 사태 때는 경황이 없어서 챙기지 못했는데, 5년전 전인권 사태 정리한 글 링크합니다. http://bit.ly/19pW53 (이글을 오마이뉴스에 올리고 악플을 7천개 정도 받았습니다.)


주> 제 글을 박재범 팬클럽에서 영역을 해서 전 세계 팬들이 공유했다고 하네요. 
영어가 더 편하실 분들을 위해 영어버전도 올립니다.



“The killing of Park Jaebeom” by entertainment journalism

SOURCE: DOGSULDOTCOM 
TRANSLATION: KLONOA025@JAYPARK.NET
YOU MAY ONLY TAKE OUT WITH CREDITS.

The following writer is a well-known influential journalist in Korea. While many Jay Walkers were Twitter trending “CountOnMeJay” in celebration of Jay Park’s first EP release very early in the morning on the 13th, he wrote the following series of messages through his Twitter account @dogsul and later reposted them on his blog.



“CountOnMeJay”

This is what Park Jaebeom’s fans all around the world shouted out to the world last night (July 13th).

They placed this phrase on the “Trending Topic” list by including it in their tweets.

After observing their fervent support to revive Park Jaebeom, I have given another thought on the killing of celebrities by the media.

[1] This is my opinion on Park Jaebeom’s comeback. First of all, the issue surrounding Park Jaebeom is different from that of Yoo Seungjoon. It is not something we should react to with vague hostility against second generation Korean Americans. There is a distinction between the freedom of expression and lies.  CountOnMeJay

[2] I think it is the media’s unnecessary fuss that developed this issue into a big scandal. The nuance in Park Jaebeom’s comments was misinterpreted, and there was too much significance granted on his expression of feelings in a personal space.

[3] Even if he had an intention of criticizing Korea just as the media had interpreted, I do not believe it was a valid reason for him to quit all entertainment activities.

“I think it is true Korea is like sh*t right now.”

It was something that a hot-blooded 22-year-old fellow can possibly say. [Note: Author later corrected the age to 18.]

[4] Park Jaebeom didn’t come to Korea as an American diplomat but to sing on the stage. His responsibilities or his expected behaviors were not about showing courtesy to Korea, but they were about what he could show on the stage.

[5] The fact that the whole country shows a hysterical reaction to the complaints made by a young singer only proves that Korea is a lame country. The fact that our society gets hurt by a young singer’s sarcastic remarks only proves that we are emotionally immature.

[6] Why don’t you apply at least one tenth of the criteria you used to criticize Park Jaebeom towards politicians instead? There are so many trashy people who despise Korea and look down on its people. If you must make demands of someone to show courtesy to the Korean people, you should direct these towards politicians.

[7] If you just kick out Park Jaebeom like this, you would not prove anything except that Korean society is a mob of stalkers.  It is a tragedy that we pick on a young singer’s immature complaints made during a difficult time and that we tell him to have a gloomy life because of that.

[8] It was not a mature act of the CEO Park Jinyoung [of JYPE Entertainment] to attack Park Jaebeom by mentioning “personal problems.” He should have revealed the facts.  All CEOs of entertainment companies block their idols from dating. However, to see Park Jinyoung making an issue of Jaebeom’s personal problems looks as strange as seeing Madonna claiming her virginity.

[9] I have told the fans of Park Jaebeom, “Cast your votes!  If you do not judge this government of chauvinism, the ‘blasphemer’ Park Jaebeom will not be able to come back. They consider Korea as a sacred ground that can never be challenged.”

[10] Although Yoon Do-Hyun has had numerous stage performances in America, he has criticized the U.S. many times, on the war in Iraq, Misun and Hyosun… and mad cow disease. Wouldn’t you make fun of the U.S. for being stingy if the nation disses Yoon Do-Hyun for that reason? Let’s not make ourselves a laughing stock by being unnecessarily stubborn.

[Extra] Meg Ryan, whom I had adored very much, made disparaging remarks on Korea.  My loving noona Meg …. At that time, I only said one thing: “Now the permed hair doesn’t look good on her anymore.”

July 14, 2010 by c-line


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